Amint elkezd futni valamelyik hirdetésünk, az egyik legcsábítóbb gondolatunk, hogy rákeressünk magunkra. Emögött több motiváció is meghúzódhat, az egyik legerősebb a „hiszem, ha látom.” gondolata. Természetes igényünk ugyanis, hogy egyfajta „bizonyítékot” szeretnénk dolgok létezésére – főleg, ha nem mi kezeljük a hirdetési fiókot.
Így értelemszerűen tudni szeretnénk, valóban fut-e a hirdetés és úgy jelenik-e meg, ahogy arról az ügynökség vagy a marketinges kolléga beszámolt. És persze az sem mellékes, hogy hol helyezkedik el a hirdetés, milyen tartalmilag vagy vizuálisan, valamint hol van a versenytársak hirdetéséhez és/vagy találati helyéhez képest.
Azzal még nem is feltétlenül van baj, ha a kíváncsiság rávisz minket arra a bizonyos keresésre EGYSZER. Azonban, ha naponta „bűnbe esünk”, azért bizony pont úgy megfizetünk, mint Ádám és Éva a paradicsomban. Na jó, nem pont úgy, de lássuk is akkor, hogyan…
A legnyomósabb ok, amellyel nem titkolt (prevenciós) célunk az elrettentés, hogy pénzbe kerül, még ha nem direkt módon is. Mondjuk is, hogy miért:
A Google hálózatán futó PPC hirdetések minőségi pontszámot kapnak, így ha pusztán „csak” rákeresel magadra, de nem kattintasz rá a hirdetésedre – mert nem akarsz a saját kattintásodért fizetni-, akkor a Google azt úgy érzékeli, hogy az adott hirdetés nem releváns a felhasználó számára, így a kulcsszó minőségi pontszámát lejjebb húzza.
Tehát tévhit az, hogyha nem kattintasz rá a hirdetésedre, akkor nem fizetsz. Fizetsz, csak éppen „indirekt” módon, a hirdetésed pontszámával. A rossz minőségi pontszámmal pedig már ténylegesen is fizetsz, mégpedig magasabb kattintási költséggel.
Ha nem ismerjük mélyrehatóan a Google rendszerét, akkor nem csoda, hogy nem vagyunk tisztában azzal, hogy a találati lista minden egyes felhasználó számára máshogy jelenik meg. Éppen ezért azzal, hogy rákeresünk egy bizonyos kulcsszóra vagy célzottan saját magunkra, az nem azt jelenti, hogy az a Google bármely másik felhasználójának akárcsak hasonlóan jelenne meg a találati lista.
A Google algoritmusa ugyanis egy rendkívül fejlett és bonyolult rendszer, amely folyamatosan analizálja minden egyes mozdulatunkat (=kattintásunkat). Éppen ezért a kapott találati eredményeket millió faktor befolyásolhatja, például a keresés során használt eszköz, az aktuális lokációnk vagy az, hogy milyen oldalakat látogattunk meg korábban.
Sőt, még akár olyan is előfordulhat, hogy a te IP címedről nem jelenik meg a hirdetés, mert valamilyen oknál fogva a Google azt hiszi, hogy valaki épp innen akarja megtámadni a hirdetéseit.
Miért rontanád a saját esélyeidet, ha a GoogleAds lehetőséget biztosít számodra, hogy „hátránymentesen” tudj tájékozódni a hirdetésed állapotáról?
Tehát ahelyett, hogy rákeresnél magadra, inkább használd a Google praktikus előnézeti és diagnosztikai eszközét. Ezzel nem csak azt tudhatod meg biztosra, hogy megjelenik-e az adott hirdetés, hanem azt is, hogy milyen kulcsszavakra, valamint a versenytársakhoz képest hol. Továbbá azt is itt tudjuk megnézni, hogy a konkurencia milyen hirdetéssel próbál kitűnni a reklámzajból – ráadásul anélkül, hogy rontanánk a saját pontszámunkat, vagy pénzt égetnénk el a hirdetéseinkkel.
Ha a hirdetés valamiért nem jelenne meg, itt arról is bizonyosságot nyerhetsz, ráadásul a bűvös miértekkel együtt. Ilyen lehet például az alacsony minőségi pontszám (amelyet fentebb már említettünk), a kizáró kulcsszavak vagy az alacsony költségkeret.
FONTOS: amennyiben nem te kezeled a hirdetéseidet, hanem egy ügynökség vagy belső marketinges, soha, semmilyen körülmények között ne módosítsd a kampány beállításait, hanem mindig konzultálj az azt kezelő szakemberrel.
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások: