Az online marketing egy rendkívül összetett fogalom, amely számos internetes eszközből, csatornából és stratégiából tevődik is. Az online marketing röviden egy márka vagy vállalkozás online népszerűsítése, reklámozása különböző online eszközökkel és stratégiákkal. A hatékonysága legfőképpen két dolognak köszönhető: az egyik, hogy manapság már szinte mindenki online és rendelkezik egy vagy több okos eszközzel, például okostelefonnal, tablettel vagy laptoppal. Az online marketing sikerének a másik oka a rengeteg adatban leledzik, amelyet az internetes felhasználók önként bocsátanak a különböző szolgáltatók és cégek rendelkezésére.
Ezeket az adatokat használják fel aztán az online marketing szakemberek, amelyek alapján – a marketing stratégia részeként-, különböző online kampányokat és kommunikációs stratégiákat készítenek elő. Az online marketing költséghatékony módja a reklámozásnak, hiszen amellett, hogy képesek vagyunk célzottan a potenciális vásárlóinkat megszólítani, mérhető eredményeket kapunk, amelyekkel aztán finomhangolhatjuk nem csak az online, de az offline kommunikációnkat is.
Az online marketing számos különböző területből tevődik össze, így ide sorolható gyakorlatilag az összes olyan marketing eszköz, csatorna és stratégia, amellyel egy vállalkozást népszerűsíteni lehet az interneten. Hazánkban a legfontosabb csatornák és eszközök közé tartozik többek között a weboldal vagy webshop, a közösségi média oldalak, a Google Ads, a keresőoptimalizálás (SEO), illetve az e-mail marketing (hírlevél). Egy vállalkozás dönthet úgy az online marketing hatékonyságának a maximalizálása érdekében, hogy az erőforrásait szétosztja vagy éppen egy bizonyos platformra összpontosítja.
Az erőforrások szétosztása és a fent említett csatornáknak az együttes, következetes használata alkotja az integrált online marketinget, amely egy több csatornás marketingstratégia, és célja az azonos üzenetek egyidejű közvetítése. Közérthetően: az integrált online marketing során ugyanaz a tartalom köszön vissza a felhasználóra például a cég weboldalán, Facebook oldalán, Google hirdetéseiben és hírleveleiben is. Ez lehetővé teszi, hogy a vállalkozás hitelesen kommunikáljon, és hatékonyan érhesse el az üzleti céljait, függetlenül attól, hogy milyen iparágban vagy szektorban tevékenykedik.
Ahhoz hogy egy vállalkozás érvényesülni tudjon az online térben az első és legfontosabb lépés, hogy rendelkezzen egy weboldallal vagy webshoppal, amelyre az ügyfeleit terelni tudja, és ahol közvetlenül vagy közvetetten zajlik az értékesítés.
A weboldal általában egy cég vagy személy népszerűsítésére szolgál. Legtöbb esetben a szolgáltatásokat kínáló (pl. uszoda, étterem stb.) vagy csak fizikai üzlettel rendelkező, termékeket kínáló (pl. építőanyag kereskedés) vállalkozás számára hozzák létre. Itt nem zajlik ténylegesen értékesítés úgy, mint például egy webshopban, itt inkább tisztán a népszerűsítés, illetve az ajánlatkérések, megkeresések elősegítése a cél. Előnye, hogy relatíve olcsón létrehozható és fenntartható, és lehetőséget biztosít számunkra, hogy szélesebb célközönséget érjünk el.
A webshop a weboldallal szemben egy főként termékeket árusító felület (de természetesen szolgáltatások és digitális, kézzel meg nem fogható termékek is értékesíthetőek rajta, például online tananyagok, e-könyvek vagy éppen élő konzultációk). A webshop lényegében a fizikai üzletnek az online megfelelője, ahol az értékesítési folyamat eladók nélkül zajlik. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy minden szükséges információt tartalmazzon, amire a vevőnek szüksége lehet, hiszen a legtöbb esetben itt nincs azonnali segítség – hacsaknem 7/24 telefonos ügyfélszolgálattal rendelkezünk, ami lássuk be, vajmi ritka nem csak a kkv-k, de még a nagyobb cégek esetében is.
A weboldal és a webshop természetesen számos kritériumnak meg kell, hogy feleljen ahhoz, hogy az online marketing stratégia alapköveként hatékonyan tudjon funkcionálni. A legfontosabb webergonómiai alapelveknek mindkét esetben érvényesülnie kell. A webergonómia azt vizsgálja, hogy mennyire könnyen kezelhető egy adott weboldal, célja pedig az, hogy minél jobb felhasználói élményt biztosítson a látogatóknak, ezzel támogatva az értékesítést. Ide tartozik a felhasználóbarát kialakítás, a különböző digitális eszközökre optimalizált változatok (pl. mobilra, tabletre stb.), a weboldal aktualitása, a kulcsinformációk elhelyezkedése, a design átláthatósága, a tartalom és a struktúra. Egy funkcionálisan és design szempontjából is megfelelően kialakított weboldal rögtön megragadja a látogató figyelmét, és további „időtöltésre” készteti.
Blogbejegyzések a témában:
A közösségi médiát valamennyien ismerjük és használjuk: egyre jobban átszövi a mindennapjainkat, mialatt hatással van az életünkre, az ízlésünkre, a társas kapcsolatainkra és természetesen a vásárlási döntéseinkre is. A közösségi média olyan online felületeket takar, melyeknek elsődleges célja – nevükből adódóan – a közösségépítés: így pedig a barátokkal, rokonokkal való kapcsolatfelvétel, kapcsolattartás, valamint új kapcsolatok kiépítése. Ezeknek a kapcsolatoknak és interakcióknak a kiépítése azonban nem csak üzenetek formájában történhet, hanem tartalmak megosztásával, kommentekkel, illetve különböző reakciókkal (pl. like – kedvelés). A közösségi média lehetővé teszi, hogy a felhasználók tartalmakat készítsenek és osszanak meg az általuk választott célközönséggel különböző formában (pl. kép, videó, szavazás stb.), valamint szabadon (viszonylag kevés korlátozással) megosszák a véleményüket egy-egy témában.
Hazánkban a legnépszerűbb közösségi média felületek közé tartozik jelenleg a Facebook, a YoutTube, az Instagram, a LinkedIn, valamint a TikTok. Mindegyik platformnak megvannak a sajátosságai, éppen ezért a maga előnyei és hátrányai is. Míg a LinkedIn-en például egy szűkebb, főként szellemi munkát végző réteget érthetünk el, addig mondjuk a Facebook-on effektíve akárkit, hiszen valamennyi demográfiai jellemzővel és érdeklődési körrel rendelkező felhasználó jelen van rajta.
Az online marketingben általában rendkívül nagy figyelmet fordítanak a szakemberek a közösségi média platformokra, jobban mondva a közösségi média marketingre. Itt többféle marketing eszköz is bevethető, így például a tartalommarketing, az influenszer marketing vagy éppen a PPC alapú hirdetések.
A közösségi média marketing esetén általánosságban elmondható, hogy az algoritmus azokat a felhasználókat és üzleti profilokat fogja előnyben részesíteni, amelyek aktívak, és folyamatosan érdekes, informatív vagy pedig szórakoztató tartalommal látják el a követőiket. Ez azért fontos számukra, mert minél több időt tölt egy felhasználó a felületükön, annál nagyobb eséllyel kattint rá reklámokra, így növelve az adott platform bevételeit. Így vállalkozásként a cél a folyamatos, minőségi tartalom létrehozása (legyen szó akár organikus, akár fizetett tartalomról), amely a felhasználót újra és újra arra készteti, hogy a platformra látogasson, és minél több időt töltsön el ott.
Blogbejegyzések a témában:
A Google Ads-ot és a keresőoptimalizálást (vagy más néven SEO-t) sokszor keverik vagy pedig egymás szinonimájaként használják laikus berkekben, pedig két teljesen különböző szakértelmet igénylő területről van szó.
A Google Ads olyan fizetett hirdetési formát takar, amely célzott, kattintás alapú (úgynevezett PPC – Pay Per Click) reklámot tesz lehetővé. Az így beállított hirdetések a Google kiemelt helyein jelennek meg, például a találati lista elején (keresési hirdetések) vagy pedig a Google display hálózatán (vizuális hirdetések), ezáltal pedig a különböző partner oldalakon (például egy online hírportál weboldalán vagy egy sokak által látogatott gasztroblogon stb.). A Google Ads hirdetések egyik fő jellemzője, hogy csak a kattintásokért kell fizetni, a megjelenésért önmagában nem, ezáltal kisebb hirdetési költséggel is képesek lehetünk jó eredményeket elérni. A Google Ads célja, hogy összekapcsolja a felhasználót olyan tartalmakkal, amelyek a legjobban szolgálják az adott igényét. Ha például szobabiciklit szeretne vásárolni, akkor olyan weboldal(ak) fizetett hirdetéseit jeleníti meg, amelyek ezt a terméket kínálják.
A Google Ads esetén fontos szerepet tölt be az úgynevezett remarketing kampány is, amely kifejezetten azokat a felhasználókat célozza meg, akik korábban már jártak a weboldalunkon. Ezzel egy olyan rétegnek jeleníthetjük meg a hirdetéseinket, akik már nagy eséllyel érdekeltek abban, hogy vásároljanak tőlünk. A remarketing azonban más stratégiát igényel, mint egy „sima” Google hirdetés, hiszen itt arról kell meggyőznünk a felhasználót, hogy folytassa a korábban félbehagyott vásárlási folyamatot. Erre egy tipikus példa, amikor meglátogatjuk egy cipőbolt weboldalát, a kosárba helyezünk egy adott terméket, de vásárlás nélkül távozunk, azonban ezt követően többször szembejön velünk az adott termék vagy weboldal hirdetés formájában. Ez azért történik, mert felkerültünk a korábban meglátogatott weboldal remarketing listájára.
A Google Ads-szal szemben a keresőoptimalizálás, vagyis a SEO az organikus, azaz a nem fizetett tartalmak „erejét” használja. A SEO célja, hogy a weboldal minél előkelőbb helyet foglaljon el a Google találati listáján fizetett hirdetések nélkül, ezzel segítve, hogy minél több felhasználó találjon rá az adott webhelyre. A keresőoptimalizálás általánosságban lassabban működik, mint a Google Ads, és inkább hosszútáv futás, semmint rövidtáv, azonban rendkívül kifizetődő vele foglalkozni. A SEO ugyanis amellett, hogy segít minket előrébb kerülni a Google találati listájában, bizalmat is épít, hiszen a találati lista első oldalán lévő weboldalakban jobban megbíznak a felhasználók.
A SEO számos különböző területből tevődik össze, éppen ezért roppant komplex szakértelmet igényel. A Google algoritmusa a rangsorolásnál számos különböző tényezőt vesz figyelembe, így ezek alapján két csoportot különböztethetünk meg, amivel érdemes foglalkozni: az on-page SEO-t és az off-page SEO-t.
Az on-page SEO-ra közvetlenül hatással vagy, hiszen ide tartozik minden olyan dolog, ami a weboldaladon és a „háttérben” zajlik. Ezáltal a korábban említett webergonómiai tényezők (pl. a weboldal felépítése, sebessége és a különböző eszközökre optimalizáltság), SSL használata, URL struktúra, címsorok, meta leírás, navigáció, különböző formázások, képek (ALT tagok), 404-es oldal, a minőségi, friss tartalom, kifelé mutató linkek stb.
Az off-page SEO ezzel szemben a külső tényezőkre utal, tehát valamennyi olyan tevékenységre, ami az adott weboldalon kívül zajlik. Ilyenek például a külső linkek is, tehát azok a hivatkozások, amelyek más weboldalakról mutatnak a tiédre. Természetesen más weboldalak csak akkor fognak hivatkozni rád, ha minőségi, releváns és hiteles tartalmat közvetítesz a felhasználók felé, és a weboldalad is rendben van. Ahhoz tudnánk ezt hasonlítani, mint amikor egy szakdolgozatban vagy egy könyvben a szerző más szerzők publikációjára vagy művére hivatkozik – itt is rendkívül fontos a relevancia és az aktualitás.
Éppen ezért az off-page SEO-val akkor érdemes elkezdeni érdemben foglalkozni, ha az on-page SEO már rendben van, hiszen egy nem megfelelően optimalizált weboldalra felesleges további forgalmat terelni. Persze, tökéletes keresőoptimalizálás nem létezik, azonban a megfelelő szakértelemmel kiváló eredményeket érhetünk el.
Blogbejegyzések a témában:
Az e-mail marketing, vagyis a hírlevél küldés olyan online marketing tevékenységet takar, amely során egy cég a rendelkezésre álló e-mail listáján szereplő ügyfeleknek különböző ajánlatokat, érdekes tartalmakat és hasznos, informatív anyagokat küldd automatizált formában. Az e-mail listát kiépítheti a weboldalán keresztül, a közösségi médiában vagy akár offline is. A legtöbb cég általában felajánl valamilyen kis értékű ajándékot vagy százalékos kedvezményt, ezzel ösztönözve a felhasználót arra, hogy önként feliratkozzon a listára.
A rendszeres, jó minőségű hírlevelek segítenek nem csak az értékesítés támogatásában, de a márkaépítésben és a bizalomépítésben is. A hírlevél rendszerességét illetően nincs semmilyen „kikötés”, azonban általánosságban igaz, hogy a kapcsolat kiépítése és fenntartása érdekében célszerű rendszeresen hírlevelet küldeni (például heti/havi 1-2-3). Így „hozzászoktathatjuk” a felhasználót a tőlünk érkező tartalomra, amire egy idő után már számítani fog.
Természetesen a korábban említett marketing eszközök és stratégiák nem működhetnek a megfelelő vizuális és szöveges tartalom nélkül. Egy integrált online marketing ügynökségnek éppen ezért teljes infrastruktúrával és megfelelő szakértelemmel kell rendelkeznie a tartalomgyártás terén is. A fotó, a videó, az animációk és a különböző szöveges tartalmak, például weboldal szövegek vagy blogbejegyzések, mind olyan kreatív tartalmak, amelyek nélkülözhetetlenek az online marketing hatékonyságának a maximalizálásához.
Ahogyan azt fentebb említettük a különböző platformokon és csatornákon folytatott marketingtevékenységek csak a megfelelő, célcsoportra szabott tartalommal tudnak igazán sikeresen működni. A kreatív vizuális tartalmak szavak nélkül is hatékonyan szólítják meg a felhasználókat, ezzel különböző pozitív érzeteket gerjesztve bennük. Legyen szó tehát akár egy termékről vagy szolgáltatásról, fontos, hogy vizuálisan is megragadjuk a felhasználók figyelmét. A profi fotózás bár elsőre költségesnek tűnhet egy kisebb vállalkozás számára, rendkívül jó befektetés. Az elkészült képi anyagot ugyanis akár éveken keresztül használhatjuk a legkülönfélébb módokon: a weboldalon, online hirdetéseknél, offline reklámanyagoknál (pl. szórólap, étlap, plakát stb.) vagy közösségi média kommunikációban.
A minőségi anyag elkészítése azonban – a tévhittel ellentétben – rendkívüli szakértelmet igényel, és egy laikus vajmi kevés eséllyel képes kiszolgálni egy cég igényeit e téren. Egy profi fotós ugyanis tudja, hogy milyen méretben, szögben és stílusban kell elkészítenie a fotókat ahhoz, hogy az hasznosítható legyen a különböző felületeken. Más méretű és jellegű kép kell ugyanis egy Google Ads kampányhoz, egy weboldal slider-éhez vagy éppen egy offline reklámanyaghoz, például katalógushoz vagy plakáthoz. A modern, profi technikáról nem is beszélve: ez teszi lehetővé ugyanis, hogy a kép éles, látványos és valósághű legyen legyen – ezáltal pedig minőségi termék vagy szolgáltatás érzetét keltse a felhasználóban.
A mozgó képek, vagyis a videók és az animációk rendkívül sokoldalúan képesek megmutatni egy vállalkozás ezer arcát. Készülhetnek termékvideók, imázsfilmek, „kicsomagolós” videók, oktatóvideók, színfalak mögé betekintést nyújtó videós anyagok, interjúk vagy pedig tisztán reklámvideók is.
Egy termékeket árusító webshopban még nagyobb jelentőséggel bírhat egy-egy videó és animáció, hiszen az internetes vásárlás során a vevő nem tudja kézbe venni az adott terméket, nem tud azonnal kérdezni róla vagy rögtön termékmintához jutni. Éppen ezért kritikus szerepet töltenek be azok a tartalmak, amelyek hatékonyan képesek átadni (és pótolni) a szükséges vagy „hiányzó” információkat. Erre a célra pedig a legalkalmasabb a videós tartalom, és ezt a statisztikák is alátámasztják: egy amerikai kutatás alapján ugyanis a megkérdezettek 73%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyobb eséllyel vásárolna meg egy terméket, ha videót is látna róla.
A videók, ezen belül is a rövid videók ráadásul óriási térnyerésnek örvendenek az utóbbi időben, hiszen a felhasználók egyre gyorsabban akarnak információhoz jutni nem csak bizonyos témákban, de a vásárlási döntéseik során is. Ez arra készteti a vállalkozásokat, hogy egyre több, jobb és informatívabb videós tartalmat állítsanak elő kompakt formában. Az online marketing stratégia részeként ráadásul előkelő helyet kaphat a videómarketing, amelyet napjainkban egyre inkább előnyben részesítenek a keresőmotorok és a közösségi média algoritmusa is.
Blogbejegyzések a témában:
A szöveges tartalmak majd akkora hatást képesek gyakorolni a felhasználóra, mint a vizuális tartalmak. Egy-egy megkapó sztori, kreatív poszt szöveg vagy éppen izgalmas, informatív blog tökéletesen kiegészíti a vizuális tartalmakat az online marketingben. Ahhoz azonban, hogy egy szöveges tartalom elérje a célját, és hosszú időre lekösse az adott felhasználó figyelmét, a legtöbb esetben profi szövegíróra van szükség, aki ismeri az adott célközönség és az adott platform sajátosságait, így képes személyre szabott, kreatív szöveges tartalommal előrukkolni újra és újra.
Az internetes vásárlásokat a legtöbb esetben „kutatómunka” előzi meg: a felhasználók információkat gyűjtenek az interneten a lehetőségeikről, hogy a lehető legjobb döntést hozzák meg. Ebben nagy szerepet játszanak a blogbejegyzések, hiszen ezek részletesen képesek elmagyarázni egy-egy komplex témát vagy éppen felkelteni az érdeklődést bizonyos topikok iránt. A blogokkal képesek lehetünk úgyszólván láthatatlanul rábírni a felhasználót arra, hogy megvásároljon egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást. Blogot gyakorlatilag bármilyen szektorban tevékenykedő vállalkozás sikeresen tud menedzselni, legyen szó akár ingatlanközvetítő irodáról, fodrász szalonról, generálkivitelezőről vagy éppen borászatról.
A weboldal szövegek és a blogok mindemellett rendkívül fontos szerepet töltenek be a SEO szempontjából is, hiszen a Google top találatai között általában olyan weboldalak szerepelnek, amelyek sikeres blogot vezetnek és/vagy nagy fókuszt helyeznek a szöveges tartalmaikra és a kulcsszavakra is. A minőségi, informatív bejegyzésekkel képesek vagyunk értéket teremteni és megszólítani a célközönségünket, ezáltal fenntartva az érdeklődésüket anélkül, hogy meg akarnánk győzni őket a vásárlásról. Ráadásul, ha rendszeresen blogolunk, akkor a hírlevél témáink és a közösségi média posztjaink egy része iránt sem kell aggódnunk, hiszen ezeket bátran megoszthatjuk a célközönségünkkel ezeken a csatornákon is – és meg is kell osztanunk.
Blogbejegyzések a témában:
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások:
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |