loader image
marketing eszközök árai
Marketing Eszközök

Marketing stratégia vs. marketing eszközök kezelése: avagy hogyan értheti meg jobban egymást ügyfél és marketinges

A megbízó és a marketinges közös érdeke az elégedettség, az egyetértés és a folyamatosan fejlődés. A „jó marketinges” és a „jó ügyfél” egyaránt törekszik ezekre.

Legújabb bejegyzésünkben elmagyarázzuk, hogy mi a különbség a különböző szolgáltatások, legfőképpen a marketing stratégia megalkotása és marketing eszközök kezelése között, annak érdekében, hogy könnyebb legyen megvalósítani ezt a harmóniát.

Egy kis „kronológia”: a célok kitűzésétől a megvalósításig

Ahhoz, hogy megértsük, hogy mi a különbség a stratégia alkotás és a marketing eszközök kezelése között, meg kell értenünk, hogy időrendi sorrendben mi, hol helyezkedik el. Ehhez pedig visszanyúlunk egy kicsit az alapokhoz és a jó öreg egyetemi órákhoz.

A marketing stratégia kialakítása az alábbiak szerint zajlik:

  1. Célok kitűzése (milyen közép- és hosszútávú marketing céljaink vannak, amelyek támogatják az üzleti céljainkat)
  2. Célcsoport meghatározás (kik fogják megvásárolni a termékeinket, mik az ő ismertetőjegyeik, hol érhetjük el őket stb.)
  3. Piackutatás (piac elemzés, versenytárs elemzés stb.)
  4. Marketing csatornák és eszközök meghatározása (weboldal, közösségi média platformok, hirdetések, hagyományos marketing csatornák stb.)
  5. Erőforrások (emberi erőforrások, eszközök – meglévő/nem meglévő)
  6. Költségvetés (az adott eszközök költségei, tartalomgyártás, branding stb. költségei)
  7. Megvalósítás és ütemterv (taktikai részletekre lebontva: mit, mikor és hogyan fogunk megvalósítani – pl. blogbejegyzések megírása, Google Ads kampányok készítése)

A marketing stratégia megalkotása létfontosságú a kezdő és a működő vállalkozások számára egyaránt, és bár kkv.-ként limitáltak az erőforrásaink, törekednünk kell a stratégia minél szakszerűbb megalkotására és kivitelezésére.

Stratégiai kérdések

Egy vállalkozónak számos kételye lehet, főleg akkor, ha nem tervezte meg részletesen a marketing stratégiát: nem tud például döntést hozni abban, hogy milyen csatornákon legyen jelen vagy éppen azt nem tudja, hogy mi különbözteti meg őt a versenytársakkal szemben. Ezek természetesen aztán sötétben tapogatáshoz és olykor félreértésekhez vezethetnek: például a marketingest hibáztatják azért, mert „nem tud eladni” egy olyan terméket, amelyiket 100 másik cég kínál jobb áron. Pedig ilyenkor nagy valószínűséggel a vállalkozó nem elemezte kellőképpen a piaci helyzetet, valamint a versenytársakat, ebből kifolyólag pedig a pozicionálás is elmaradt.

Mi az a marketing stratégia

Marketing eszközök kezelése

A definíciók és elméleti részletek helyett, itt vegyünk egy egyszerű példát kezdésnek: Gábor klíma beszereléssel foglalkozó vállalkozást indított. A marketing ügynökséget, akivel a Facebook oldalának a kezelésére szerződött havi 50 ezer forintért, minden héten megkeresi telefonon és hosszas beszélgetések alkalmával kéri ki a véleményüket teljesen más jellegű kérdésekben: például hogyan állítsa be a Facebook hirdetéseket? Milyen költségkerettel hirdessen és kiket célozzon? Milyen kreatív tartalmat használjon?

Itt jól látható, hogy Gábornak a Facebook oldala menedzselése mellett hirdetéskezelésre vagy hirdetéskezelési tréningre is szüksége lenne, hiszen olyan kérdésekben kér segítséget, amelyek már egy teljesen más szolgáltatás kérdéskörébe tartoznak. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a marketinges ne láthatná el (és látja el általánosságban az ügyfelet) néhány hasznos tanáccsal, azonban teljesen irreális elvárni azt, hogy egy másfél órás beszélgetés során közösen állítsák be Gábor hirdetéseit – ingyen.

marketing eszközei

Vegyünk egy másik példát: Eszter, akinek fodrászszalonja van, megkeres egy marketing szakembert, hogy kezelje a Google Ads kampányait. Amikor megérkezik a meeting-re, hamar kiderül, hogy azt szeretné, ha a marketinges előtte állítaná be a kampányokat, és megmutatná, illetve elmagyarázná neki a hirdetéskezelés csínját-bínját.

Nos, ez egyértelműen nem hirdetéskezelés, hanem tréning, hiszen egy marketinges rengeteg időt és energiát fektet abba, hogy ezt a tudást elsajátítsa és tökéletesítse, éppen ezért – értelemszerűen – ezt nem fogja átadni egy (ingyenes) megbeszélés keretein belül. Nem azért, mert irigy, hanem mert mint mindenki, ő is szeretné, ha a rengeteg pénz, idő és energia, amelyet ebbe fektet, megtérülne. Eszter sem fogja ugyanis megtanítani a vendégeit a hajvágás során arra, hogy hogyan vághatják le maguknak vagy másoknak a haját.

Konklúzió

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a marketinges ne nyújtana neked segítséget stratégiai vagy egyéb kérdésekben, de értelemszerűen egy teszem azt 50 ezer forintos hirdetéskezélési csomagért cserébe vajmi irreális elvárni azt, hogy az ügynökség hetente ötleteljen a dolgainkon, és több órás telefonos konzultáció keretein belül adjon tanácsokat, hiszen ez – mint ahogy fentebb is látható – két (vagy több) külön szolgáltatást tesz ki.

Ügynökségünk hivatalos Google Partner

Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Üzenetküldés
Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék