A befektetéssel foglalkozó szakemberek számára mindennapos a ROI körüli vizsgálódás: elemzik, összehasonlítják, értelmezik a kapott számokat. De mi is az a ROI, és mi a különbség közte és a ROAS között? Legújabb bejegyzésemben többek között ezt osztom meg veled, illetve azt, hogy miért nem vállal egy lelkiismeretes marketinges jutalékos megbízást.
Ha még újak számodra ezek a fogalmak, akkor pár mondatban gyorsan elmagyarázom neked, hogy mit is jelentenek, és azonnal rá fogsz jönni, hogy így vagy úgy, de valójában ismered már mindkettőt.
A ROI, azaz a „Return On Investment”, a befektetés megtérülését jelenti, tehát megmutatja, hogy a befektetett pénzösszeg milyen megtérülést hozott. Az online marketingben is használhatjuk, ilyenkor a konverziók (általában a vásárlások) értékét osztjuk el a teljes marketing büdzsével.
Ez már egy specifikusabb fogalom, és sokkal reálisabb képet nyújt arról, hogy hogyan is teljesít a marketinges csapat. A ROAS az online marketing világában használatos, és azt mutatja meg, hogy mennyiben térültek meg a hirdetési költségeink. Ez alapján pedig meghozhatjuk a döntést: érdemes-e hirdetni az adott platformon vagy sem, változtassunk-e a jelenlegi stratégián vagy sem.
A cég tulajdonosa nyilván a ROI-t fogja figyelni elsődlegesen, hiszen őt az érdekli, mennyiben térült meg a teljes befektetés. Azonban ez legkevésbé sem nyújt pontos képet arról, hogy hogyan is végzi a munkáját a megbízott marketing szakember. Egy emberre mutogatni a rossz megtérülés miatt irreleváns, hiszen a vállalkozás sikerét általában kisebb-nagyobb döntések sokasága határozza meg, nem pedig egy faktor – jelen esetben a marketinges munkája.
Ezzel szemben a marketing szakember – értelemszerűen – a ROAS-ra fogja helyezni a hangsúlyt, hiszen ez az ő feladata – és a legtöbb esetben eddig terjed a hatásköre is, nem tovább. Márpedig, ha nem tudjuk helyén kezelni a felelősséget, és irreális elvárásaink vannak a marketingessel vagy a választott ügynökséggel szemben, az hosszútávon is negatív hatással lesz a vállalkozásunkra.
Legfőképpen az, hogy a felelősség teljes áthárítása nem nyújt számunkra reális képet a probléma gyökeréről: például rossz üzleti döntések soráról vagy éppen egy rosszul meghatározott árrésről. Így hiába dobjuk ki sorra a marketingeseket, hiszen ha nem onnan ered a probléma gyökere, akkor újra és újra szembesülni fogunk ugyanazokkal a kellemetlenségekkel. És ugyan az sem ritka eset, hogy a marketing ügynökség nem végzi hatékonyan a munkáját, mégis érdemes mérlegelnünk, mielőtt mutogatni kezdenénk.
A marketing ügynökségnek ugyanis van egy bizonyos hatásköre, amelybe legtöbbször a kreatív ötletek szállítása, a tartalmak gyártása, a kampánykezelés, a hirdetési költségek (részleges) meghatározása és elosztása, valamint egyéb MARKETINGGEL kapcsolatos tevékenységek tartoznak bele. Az árképzés, a beszállítókkal való megállapodás, a termék/szolgáltatás minősége pedig pont nem ebbe a hatáskörbe tartozik.
Tehát, ha mi például étteremtulajdonosként próbálunk ügyeskedni az alapanyag beszerzéssel, és teszem azt, nem a megszokott minőségű alapanyagokból készítjük a pizzát, és a vevők elkezdenek panaszkodni, végül pedig elfordulnak tőlünk, akkor lássuk be, az árbevétel-visszaesés legkevésbé sem a marketinges hibája volt…
Épp így más, rossz üzleti döntések esetén is: ha az általunk meghatározott árrés nem megfelelő, azért nem a marketinges a hibás, hiszen nem volt jelen a döntés meghozatalánál – és nem is feladata ebben részt venni. Ezért van az, hogy egy jó marketinges, aki két lábbal a földön jár, nem vállal felelősséget a ROI-ért, azaz a teljes befektetésed megtérüléséért, mert NEM TUD.
Reális elvásárok, nyílt kommunikáció és nem utolsó sorban a megfelelő üzleti terv megalkotása. Bár soha nem lesz minden tökéletes és zökkenőmentes, optimális tervezéssel, önreflexióval és a felelősségi körök helyén kezelésével elkerülhetjük a fatális hibák és kellemetlen félreértések nagy részét.
Növeld hirdetéseid ROAS értékét velünk:
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások:
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |