loader image
ROI vs ROAS
ROI vs ROAS

ROI vagy ROAS – avagy mi tekinthető tényleges eredménynek?

A befektetéssel foglalkozó szakemberek számára mindennapos a ROI körüli vizsgálódás: elemzik, összehasonlítják, értelmezik a kapott számokat. De mi is az a ROI, és mi a különbség közte és a ROAS között? Legújabb bejegyzésemben többek között ezt osztom meg veled, illetve azt, hogy miért nem vállal egy lelkiismeretes marketinges jutalékos megbízást.

A ROI és a ROAS jelentése

Ha még újak számodra ezek a fogalmak, akkor pár mondatban gyorsan elmagyarázom neked, hogy mit is jelentenek, és azonnal rá fogsz jönni, hogy így vagy úgy, de valójában ismered már mindkettőt.

ROI jelentése

ROI: a befektetés megtérülése

A ROI, azaz a „Return On Investment”, a befektetés megtérülését jelenti, tehát megmutatja, hogy a befektetett pénzösszeg milyen megtérülést hozott. Az online marketingben is használhatjuk, ilyenkor a konverziók (általában a vásárlások) értékét osztjuk el a teljes marketing büdzsével.

ROAS: a hirdetési költségek megtérülése

Ez már egy specifikusabb fogalom, és sokkal reálisabb képet nyújt arról, hogy hogyan is teljesít a marketinges csapat. A ROAS az online marketing világában használatos, és azt mutatja meg, hogy mennyiben térültek meg a hirdetési költségeink. Ez alapján pedig meghozhatjuk a döntést: érdemes-e hirdetni az adott platformon vagy sem, változtassunk-e a jelenlegi stratégián vagy sem.

ROAS jelentése

A probléma gyökere: különböző nézőpontok

A cég tulajdonosa nyilván a ROI-t fogja figyelni elsődlegesen, hiszen őt az érdekli, mennyiben térült meg a teljes befektetés. Azonban ez legkevésbé sem nyújt pontos képet arról, hogy hogyan is végzi a munkáját a megbízott marketing szakember. Egy emberre mutogatni a rossz megtérülés miatt irreleváns, hiszen a vállalkozás sikerét általában kisebb-nagyobb döntések sokasága határozza meg, nem pedig egy faktor – jelen esetben a marketinges munkája.

Ezzel szemben a marketing szakember – értelemszerűen – a ROAS-ra fogja helyezni a hangsúlyt, hiszen ez az ő feladata – és a legtöbb esetben eddig terjed a hatásköre is, nem tovább. Márpedig, ha nem tudjuk helyén kezelni a felelősséget, és irreális elvárásaink vannak a marketingessel vagy a választott ügynökséggel szemben, az hosszútávon is negatív hatással lesz a vállalkozásunkra.

Mi ezzel a baj?

Legfőképpen az, hogy a felelősség teljes áthárítása nem nyújt számunkra reális képet a probléma gyökeréről: például rossz üzleti döntések soráról vagy éppen egy rosszul meghatározott árrésről. Így hiába dobjuk ki sorra a marketingeseket, hiszen ha nem onnan ered a probléma gyökere, akkor újra és újra szembesülni fogunk ugyanazokkal a kellemetlenségekkel. És ugyan az sem ritka eset, hogy a marketing ügynökség nem végzi hatékonyan a munkáját, mégis érdemes mérlegelnünk, mielőtt mutogatni kezdenénk.

A marketing ügynökségnek ugyanis van egy bizonyos hatásköre, amelybe legtöbbször a kreatív ötletek szállítása, a tartalmak gyártása, a kampánykezelés, a hirdetési költségek (részleges) meghatározása és elosztása, valamint egyéb MARKETINGGEL kapcsolatos tevékenységek tartoznak bele. Az árképzés, a beszállítókkal való megállapodás, a termék/szolgáltatás minősége pedig pont nem ebbe a hatáskörbe tartozik.

Tehát, ha mi például étteremtulajdonosként próbálunk ügyeskedni az alapanyag beszerzéssel, és teszem azt, nem a megszokott minőségű alapanyagokból készítjük a pizzát, és a vevők elkezdenek panaszkodni, végül pedig elfordulnak tőlünk, akkor lássuk be, az árbevétel-visszaesés legkevésbé sem a marketinges hibája volt…

Épp így más, rossz üzleti döntések esetén is: ha az általunk meghatározott árrés nem megfelelő, azért nem a marketinges a hibás, hiszen nem volt jelen a döntés meghozatalánál – és nem is feladata ebben részt venni. Ezért van az, hogy egy jó marketinges, aki két lábbal a földön jár, nem vállal felelősséget a ROI-ért, azaz a teljes befektetésed megtérüléséért, mert NEM TUD.

Marketinges feladatai

Mi a megoldás?

Reális elvásárok, nyílt kommunikáció és nem utolsó sorban a megfelelő üzleti terv megalkotása. Bár soha nem lesz minden tökéletes és zökkenőmentes, optimális tervezéssel,  önreflexióval és a felelősségi körök helyén kezelésével elkerülhetjük a fatális hibák és kellemetlen félreértések nagy részét.

Növeld hirdetéseid ROAS értékét velünk:

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
Üzenetküldés
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék