loader image
Dunning-Kruger hatás
Dunning-Kruger hatás

Hogyan szabotálhatja az értékesítést a Dunning-Kruger hatás

Sokan viccelődtek a koronavírus-járvány csúcspontján azzal, hogy a „10 millió virológus országa vagyunk”, hiszen számos olyan kommentet lehetett látni Facebook posztok alatt, amelyek vélhetően kis tudású, de annál magabiztosabb emberektől származtak. A jelenség azonban nem egyedi, hiszen jelen van az élet összes területén és a világ minden pontján, sőt, neve is van: Dunning-Kruger hatás.

Legújabb bejegyzésünkben most ezt az izgalmas témát dolgozzuk fel az értékesítés szempontjából, és elmondjuk, hogyan szabotálhatja az ajánlatkéréseinket és az eladásainkat a túlzott magabiztosság.

Túlzott magabiztosság = kis tudás?

„Egyvalamit tudok biztosan, hogy semmit sem tudok.” – mondta egykoron Szókratész, és ez a mondat rendkívül jól jellemezte a nagy tudású, mégis szerény filozófus személyét. Minél többet tanulunk, fejlődünk ugyanis, annál több terület, perspektíva és lehetőség nyílik meg előttünk, így annál inkább látjuk az élet bonyolultságát és komplexitását. A kis tudású emberek ezzel szemben csak egy-egy szeletet vagy morzsát látnak a teljes képből, éppen ezért a magabiztosságuk sokszor nem a nagy tudásról árulkodik, hanem éppen az ellenkezőjéről, azaz a Dunning-Kruger hatásról.

Dunning-Kruger hatás

Persze, a kis tudás sosem szégyen, hiszen képtelenség még egy szűk területet is maradéktalanul megismerni, azonban a saját hiányosságaink felismerése kulcsfontosságú nem csak a fejlődéshez, de ahhoz is, hogy hitelesek tudjunk maradni a szakmában. A hitelesség és a bizalom ugyanis törékeny „játékok”, és az elvesztésükkel már vajmi nehéz visszaépíteni a presztízsünket.

Mégsem vagyok olyan jó?

Legyen szó marketing szakértőről, személyi edzőről vagy ingatlanosról, könnyű a Dunning-Kruger hatás „áldozatává” válni. Főként azért, mert megszokjuk a szerepünket: az emberek szakértőként tekintenek ránk, így nyomást érzünk arra, hogy szakértőként viselkedjünk azokban a pillanatokban is, amikor kételyeink vannak egy adott témát vagy kérdést illetően. De nem árt emlékeztetni magunkat: senkitől sem várható el a „mindentudás” képessége. Az emberek azért fordulnak hozzánk segítségért, mert jobban értünk az adott területhez, mint ők, nem pedig azért, mert mindenre tudjuk a választ.

Dunning-Kruger hatás

Az első lépés a fejlődéshez: felismerni a hiányosságainkat

A hiányosságok vagy hibák beismerése nem szégyen, és bár amennyire könnyen hangzik ez, annyira nehéz megtenni. De miért olyan nehéz ez? Azt beismerni, hogy nem tudunk lefordítani egy francia blogbejegyzést magyarra – a nyelv ismeretének hiányában -, még viszonylag egyszerű és egyértelmű, azonban marketing szakértőként beismerni, hogy még sosem hallottunk az ügyfél által említett marketing eszközről vagy a Google egyik újításáról, már viszonylag nehezebb. Azonban az őszinteség (és persze a kíváncsiság) kulcsfontosságú szerepet tölt be az ilyen esetekben: az, hogy mélyrehatóan utánajárjunk egy-egy kérdésnek a szakterületünkön, és kíváncsian és nyitottan szemléljük az információt, elengedhetetlen.

Felgyorsult világ

A Dunning-Kruger hatást ráadásul napjaink felgyorsult világa is felerősítheti, hiszen egyre kevesebb időt vagyunk hajlandók olvasással és informálódással tölteni, éppen ezért az instant, gyors információgyűjtést részesítjük előnyben, ami – értelemszerűen – kevesebb tudást és akár szűklátókörűséget eredményezhet.

Érdemes tehát „lelassulni” egy kicsit minden viszonylatban: időt szánni egy könyvre, egy dokumentumfilmre vagy egy-egy hosszabb blogcikkre bizonyos témákban. Az is fontos, hogy képesek legyünk reflektálni a saját viselkedésünkre, és ítélkezés nélkül fel tudjuk ismerni a hibáinkat vagy a hiányosságinkat, ezzel ugyanis nem csak a fejlődés útjára léphetünk rá, de mások tiszteletét is kivívjuk majd.

Ügynökségünk hivatalos Google Partner

Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Üzenetküldés
Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék