Sokan viccelődtek a koronavírus-járvány csúcspontján azzal, hogy a „10 millió virológus országa vagyunk”, hiszen számos olyan kommentet lehetett látni Facebook posztok alatt, amelyek vélhetően kis tudású, de annál magabiztosabb emberektől származtak. A jelenség azonban nem egyedi, hiszen jelen van az élet összes területén és a világ minden pontján, sőt, neve is van: Dunning-Kruger hatás.
Legújabb bejegyzésünkben most ezt az izgalmas témát dolgozzuk fel az értékesítés szempontjából, és elmondjuk, hogyan szabotálhatja az ajánlatkéréseinket és az eladásainkat a túlzott magabiztosság.
Túlzott magabiztosság = kis tudás?
„Egyvalamit tudok biztosan, hogy semmit sem tudok.” – mondta egykoron Szókratész, és ez a mondat rendkívül jól jellemezte a nagy tudású, mégis szerény filozófus személyét. Minél többet tanulunk, fejlődünk ugyanis, annál több terület, perspektíva és lehetőség nyílik meg előttünk, így annál inkább látjuk az élet bonyolultságát és komplexitását. A kis tudású emberek ezzel szemben csak egy-egy szeletet vagy morzsát látnak a teljes képből, éppen ezért a magabiztosságuk sokszor nem a nagy tudásról árulkodik, hanem éppen az ellenkezőjéről, azaz a Dunning-Kruger hatásról.
Persze, a kis tudás sosem szégyen, hiszen képtelenség még egy szűk területet is maradéktalanul megismerni, azonban a saját hiányosságaink felismerése kulcsfontosságú nem csak a fejlődéshez, de ahhoz is, hogy hitelesek tudjunk maradni a szakmában. A hitelesség és a bizalom ugyanis törékeny „játékok”, és az elvesztésükkel már vajmi nehéz visszaépíteni a presztízsünket.
Mégsem vagyok olyan jó?
Legyen szó marketing szakértőről, személyi edzőről vagy ingatlanosról, könnyű a Dunning-Kruger hatás „áldozatává” válni. Főként azért, mert megszokjuk a szerepünket: az emberek szakértőként tekintenek ránk, így nyomást érzünk arra, hogy szakértőként viselkedjünk azokban a pillanatokban is, amikor kételyeink vannak egy adott témát vagy kérdést illetően. De nem árt emlékeztetni magunkat: senkitől sem várható el a „mindentudás” képessége. Az emberek azért fordulnak hozzánk segítségért, mert jobban értünk az adott területhez, mint ők, nem pedig azért, mert mindenre tudjuk a választ.
A hiányosságok vagy hibák beismerése nem szégyen, és bár amennyire könnyen hangzik ez, annyira nehéz megtenni. De miért olyan nehéz ez? Azt beismerni, hogy nem tudunk lefordítani egy francia blogbejegyzést magyarra – a nyelv ismeretének hiányában -, még viszonylag egyszerű és egyértelmű, azonban marketing szakértőként beismerni, hogy még sosem hallottunk az ügyfél által említett marketing eszközről vagy a Google egyik újításáról, már viszonylag nehezebb. Azonban az őszinteség (és persze a kíváncsiság) kulcsfontosságú szerepet tölt be az ilyen esetekben: az, hogy mélyrehatóan utánajárjunk egy-egy kérdésnek a szakterületünkön, és kíváncsian és nyitottan szemléljük az információt, elengedhetetlen.
Felgyorsult világ
A Dunning-Kruger hatást ráadásul napjaink felgyorsult világa is felerősítheti, hiszen egyre kevesebb időt vagyunk hajlandók olvasással és informálódással tölteni, éppen ezért az instant, gyors információgyűjtést részesítjük előnyben, ami – értelemszerűen – kevesebb tudást és akár szűklátókörűséget eredményezhet.
Érdemes tehát „lelassulni” egy kicsit minden viszonylatban: időt szánni egy könyvre, egy dokumentumfilmre vagy egy-egy hosszabb blogcikkre bizonyos témákban. Az is fontos, hogy képesek legyünk reflektálni a saját viselkedésünkre, és ítélkezés nélkül fel tudjuk ismerni a hibáinkat vagy a hiányosságinkat, ezzel ugyanis nem csak a fejlődés útjára léphetünk rá, de mások tiszteletét is kivívjuk majd.
Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások:
Copyright © 2025 – Minden jog fenntartva – rev.2.52
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |