A marketing bizony nem vicc – vagy mégis? Napjainkban a mémek megkerülhetetlenek a marketingben, még akkor is, ha erről nem szeretnénk tudomást venni. A humorral pedig nem csak szórakoztatni tudunk, de forgalmat növelni is. Legújabb bejegyzésünkben összeszedtük a mémekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat és tippeket!
Kapaszkodj meg: a mém eredetileg az evolúciós-elmélet alapján létrejött kifejezés. Még ha ezt néhányan cáfolták is – mint ahogyan a Maslow-piramist is.
A “mém” szó megalkotója, Richard Dawkins ugyanis felvetette annak lehetőségét, hogy az evolúció-elmélet kiterjeszthető a kultúra elemeire is. Erre az analógiára támaszkodva jött létre a “mém” szó, amely a kultúra feltételezett, másolható és másolódó alapegységeit jelölte. Az Oxford Dictionary meghatározása szerint: egy kultúra valamely eleme, amely a genetikai öröklődéstől eltérő módon is képes terjedni, különösen utánzással.
Hát, pont ez. Hogy terjed, szaporodik, “másolódik”, mialatt valamilyen erős, rapid érzelmet vált ki az emberekből. Könnyen értelmezhető mindenki számára, és nem igényel különösebb idő- vagy energiabefektetést a fogyasztása – kivéve, ha 4-6 órát tekergetjük naponta a 9gag-et.
Mindegy, hogy humor, azonosulás vagy megbotránkoztatás – a mémek formálják a kommunikációt és a kultúrát egyaránt, éppen ezért megkerülhetetlenek a marketingben
A mémekkel nem csak szórakoztathatunk, de egyben a követőbázisunkat is növelhetjük – ez pedig egyenes út a forgalmunk növekedéséhez. A közösségi médián megosztott bejegyzéseink ugyanis vírusként terjedhetnek el – ha egyediek, kreatívok és sok ember tud velük azonosulni.
A Ryanair például rendkívül szokatlan mémekkel írta (és írja) be magát a köztudatba: a saját szolgáltatásainak színvonalából viccet csináló fapados légitársaság ugyanis nem rest emlegetni a járatkéséseit vagy éppen szidni a saját üléseinek kényelmetlenségét.
Persze, ez inkább csak egy érdekes példa, mintsem követendő, hiszen a Ryanair speciális eset. A mémek sikere pedig abban leledzik, hogy felismerték, hogy az utasok elégedetlenségük ellenére is újra őket fogják választani. Hogy miért? Mert ők a legolcsóbbak. Pont. És a javában 2-3 órás repülőutak során az emberek zöme nem igazán veszi fontolóra a színvonalbeli különbségeket – főleg akkor nem, ha kevesebbért eljuthat Milánóba Budapestről repülővel, mint Szegedre vonattal.
A szöveges tartalmak manapság már nem biztosítanak elegendő ingert a felhasználók számára, így hamar átsiklanak felettük. A mémekkel egy kicsit „boostolhatjuk” az érdeklődést, és színt vihetünk a céges kommunikációba. Persze ezt is lehet különböző színvonalon űzni. A legjobb bevételgeneráló mémek készítéséhez pedig nem csak alapvető humorérzék, de marketinges szemlélet is szükséges, hiszen azokat valamilyen formában össze kell kapcsolnunk a termékeinkkel vagy szolgáltatásainkkal.
A mém tartalma, valamint a kép és a szöveg összhangja mellett pedig az is fontos, hogy fellelhető legyen rajta a saját stílusunk: ez lehet valamilyen arculati elem (például logó), az arculati színeink vagy más, könnyedén felismerhető és megjegyezhető elem.
Számos oka lehet annak, hogy nem ér célt egy mém. Leggyakrabban elveszik az internetes éterben, ahol szüntelenül látnak napvilágot az új tartalmak.
Azonban az is előfordulhat, hogy a mém nemes egyszerűséggel nem vicces, vagy nem jön át a felhasználók nagy részének a poén (túl bonyolult vagy túl sok információt és/vagy kulturális referenciát igényel a megértése), vagy ami még rosszabb: sértő.
Sokszor ugyanis vékony határvonal húzódik a vicc és a sértés között, így jobb, ha biztosra megyünk, és kétségek esetén nem osztjuk meg a kérdéses képet. Ilyen lehet például az a klasszikus eset, amikor az ügyfelet hülyének/alkalmatlannak állítjuk be. Mi lehet, hogy csak viccnek szántuk, de a másik oldalról szemlélve ez kifejezetten offenzív lehet.
Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások:
Copyright © 2025 – Minden jog fenntartva – rev.2.52
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |