loader image
Google Consent Mode
Google Consent Mode

Google Consent Mode V2 – Google a kapuőr

Ahhoz, hogy 2024. márciusát követően is használhasd a Google közönségeket (például a remarketing listáidat), be kell állítanod a Google Consent Mode-ot. Ezt te is megteheted, vagy bízd meg a hirdetéseidet kezelőt. A Consent Mode-dal tudod jelezni a Google felé, hogy a felhasználóid hozzájárultak-e az adataik kezeléséhez a weboldaladon, webshopodban vagy a mobil applikációdban.

Újabb változás, amit nem lehet (és nem is érdemes) megkerülni

Az elmúlt időszakban a marketing ügynökségek, a weboldal készítők és a PPC specialisták sok feladatot kaptak az adatkezeléssel kapcsolatos változások miatt. Előszőr jött a GDPR, ami a megfelelő adatkezelési nyilatkozatokhoz és a felugró cookie ablakok elterjedéséhez vezetett. Aztán a Google Universal Analytics-ről a Google Analytics 4-re átállás sem volt olyan zökkenőmentes és most megérkezett a Google Consent Mode. Lesznek olyan vállalkozások, akiknek ezzel kapcsolatban nem sok feladatuk lesz, de lesznek olyanok is, akiknek bőven akad teendője, ha minél több adatot szeretne gyűjteni a felhasználóiról.

Az új szabályozás: a Kapuőr

Az új EU-s szabályozás, a Digital Markets Act bizonyos cégeket és cégcsoportokat “gatekeepernek”, azaz “kapuőrnek” nevez el. Az EU figyelembe vette a méretüket, hatásukat és elérésüket. (Ha a részletekre is kíváncsi vagy tanulmányozd át az Európai Bizottság erre vonatkozó oldalát.)

A Google is kapott ilyen “kapuőr” címkét, ami fontos következményekkel jár a Google szolgáltatásait használó hirdetők számára is. A GDPR alapján már elég jól elkülöníthető, hogy mely funkciók és szolgáltatások esetében van szüksége a Google-nek saját maga által gyűjtött hozzájárulásra, és hol elegendő, ha azt mondja, hogy a szolgáltatást használó cég feladata a megfelelő hozzájárulás beszerzése. A Google ebben az esetben jóhiszeműen úgy járt el, hogy feltételezte, hogy a cég ezt megfelelő keretek között begyűjtötte.

De ez most részben megváltozik.

Te is szeretnél remarketing vagy egyéb célozható közönséget használni?

Ha igen, akkor lesz dolgod neked vagy a marketing ügynökégednek. Az első, amit tudnod kell, hogy ez most nem csak a Google Analytics 4-ről szól, hanem a Google Ads-ről és a Foodlight-ról is.

Google Consent Mode
Google Consent Mode flag

Na de előbb tegyük tisztába mi az a Consent Mode?

Ez egy technikai eszköz, nem egy vizuális felület. Bizonyos kódok, amik segítségével jelezni tudjuk a Google számára  az adatgyűjtést és annak felhasználását. Például egy úgynevezett kapcsoló (hivatalosan flag) segítségével utasítjuk a Google Ads vagy a GA4 kódokat, hogy ne aktiválódjanak és ne tároljanak olyan kódokat, ami hirdetésekkel kapcsolatos, ha a felhasználó nem fogadja el a cookiekat.

A Consent Mode első verziója 2 ilyen flag-et definiál:

  • analytics_storage
  • ad_storage,

Ez a két kapcsoló a legtöbb hozzájáruló (cookie) felület „Statisztika” és „Hirdetés/marketing” jelölőnégyzetével jól összepasszol. Azonban fontos tudni, hogy eddig, ha a felhasználó nem jelölte be ezeket a cookiekat, attól még azonosító mentes formában a Google számára megérkeztek az adatok. Az azonosító mentességről később írunk ebben a blogcikkben.

A Google kapuőr státusza miatt lép életbe az a fontos változás, hogy 2024. márciustól ez már nem egy opcionális lehetőség, hanem kötelező. Tehát az a hirdető, aki nem használja a Google Consent Mode-ot a mérései során, az elveszíti azt a fontos lehetőséget, hogy a gyűjtött adatai alapján célozható közönségeket hozzon létre és hirdessen nekik. Tehát nem fog tudni remarketing hirdetéseket futtatni.

A Consent Mode második verziója két új flag-el egészíti ki elődjét:

  • ad_user_data: A Google számára küldhető bármilyen felhasználói adat hirdetési célra.
  • ad_personalization: A felhasználó adata használható személyre szabott hirdetési célra, például remarketing célra.

Ez a két kapcsoló arra való, hogy engedélyezett-e az analitikai és/vagy a hirdetési célú cookie-k gyűjtése és annak kiolvasása.

Nézzük meg a többi címkét is és azok állapotát

A következő beleegyezési típusok használhatók a címkeaktiválás szabályozására a Google Címkekezelőben. A beleegyezési módot támogató Google-címkék már ezen hozzájárulástípusok alapján módosítják viselkedésüket.

Hozzájárulás típusaLeírás
ad_storageLehetővé teszi a hirdetéssel kapcsolatos tárolást (például cookie-kat).
ad_user_dataHozzájárulást állít be a hirdetésekkel kapcsolatos felhasználói adatok Google-nak való elküldéséhez.
ad_personalizationBeállítja a személyre szabott hirdetésekhez való hozzájárulást.
analytics_storageEngedélyezi az elemzéshez (pl. a látogatás időtartamához) kapcsolódó tárolást (például cookie-kat).
functionality_storageLehetővé teszi a webhely vagy alkalmazás funkcióit, például a nyelvi beállításokat támogató tárolást.
personalization_storageLehetővé teszi a személyre szabással kapcsolatos tárolást, pl. videójavaslatokat
security_storageLehetővé teszi a biztonsággal kapcsolatos tárolást, például a hitelesítési funkciókat, a csalásmegelőzést és egyéb felhasználói védelmet.

(Állapotok: „granted” = engedélyezve, „denied” = elutasítva, „true” = igaz, „false” = hamis”)

Az alapértelmezett viselkedés esetén a rendszer azt feltételezi, hogy a felhasználó mindenbe beleegyezett:

				
					ad_storage='granted',  
analytics_storage='granted',
				
			
  • A hirdetésekkel kapcsolatos cookie-k olvasása és írása is engedélyezett.
  • A rendszer gyűjti az IP-címeket.
  • A rendszer gyűjti a weboldal teljes URL-címét, beleértve az URL-paraméterekben (pl. a GCLID-ben és a DCLID-ben) szereplő hirdetéskattintási információkat.
  • Hozzáférhetők a korábban a google.com és a doubleclick.net webhelyen beállított, külső felektől származó webes cookie-k, valamint a belső felek konverziós cookie-jai (pl. _gcl_*).

Ha a beleegyezések egy vagy több formáját nem adják meg, további lehetőségek is szóba jöhetnek:

				
					ad_storage='denied',
				
			
  • Nincs lehetőség hirdetésekkel kapcsolatos új cookie-k írására.
  • Nem olvashatók a belső felektől származó meglévő hirdetési cookie-k.
  • A kérelmek küldése egy másik domainen keresztül történik a korábban beállított, harmadik féltől származó cookie-k kérelemfejlécben történő küldésének elkerüléséhez.
  • A Google Analytics nem ír és nem olvas Google Ads-cookie-kat, és a Google-jelek funkciói nem gyűjtenek adatokat az ilyen forgalomról.
  • A rendszer gyűjti az oldal teljes URL-címét, beleértve hirdetéskattintási információkat az URL-paraméterekben (pl. GCLID/DCLID). A hirdetéskattintási információkat a rendszer csak a hozzávetőlegesen pontos forgalomméréshez használja fel.
  • Az IP-címeket az ország meghatározásához használjuk, de a címeket soha nem naplózza a Google Ads és a Floodlight rendszere – a begyűjtésük után azonnal töröljük őket. Megjegyzés: A Google Analytics a normális internetes kommunikáció részeként gyűjti az IP-címeket. További információ az IP-címek Google Analytics szolgáltatásban végzett maszkolásáról.
				
					ad_storage='denied', 
ads_data_redaction='true',
				
			
  • Nincs lehetőség hirdetésekkel kapcsolatos új cookie-k írására.
  • A már meglévő hirdetési cookie-k nem olvashatók.
  • A kérelmek küldése egy másik domainen keresztül történik a korábban beállított, harmadik féltől származó cookie-k kérelemfejlécben történő küldésének elkerüléséhez.
  • A Google Analytics nem ír és nem olvas Google Ads-cookie-kat, és a Google-jelek funkciói nem gyűjtenek adatokat az ilyen forgalomról.
  • A Google Analytics begyűjti az oldal teljes URL-címét, beleértve az URL-paraméterekben szereplő hirdetéskattintási információkat (pl. GCLID vagy DCLID). A hirdetéskattintási információkat a rendszer csak a hozzávetőlegesen pontos forgalomméréshez használja fel. A Google Ads szolgáltatásban a beleegyezési és konverziós pingekben szereplő hirdetéskattintási azonosítók (pl. GCLID/DCLID) törlődnek.
  • Az IP-címeket az ország meghatározásához használjuk, de a címeket soha nem naplózza a Google Ads és a Floodlight rendszere – a gyűjtés után azonnal töröljük őket. Megjegyzés: A Google Analytics a normális internetes kommunikáció részeként gyűjti az IP-címeket. További információ az IP-címek Google Analytics szolgáltatásban végzett maszkolásáról.
				
					analytics_storage='denied',
				
			
  • A rendszer nem olvashatja és írhatja a belső elemzési cookie-kat.
  • A cookie-t nem tartalmazó pingeket jövőbeli mérésekhez elküldjük a Google Analytics számára. A Google Analytics 4 cookie-t nem tartalmazó pingeket használ a modellezéshez.

Azonosítómentes adatküldés

Az azonosítómentes (úgynevezett cookieless) adatküldés valójában az jelenti, hogy a küldött adatban semmilyen azonosító nem szerepel. Ez technikailag azt jelenti, hogy ha esetleg a böngésző eltárolta egy Google Analytics sütiben a felhasználói azonosítót (ez egyébként az UserID), akkor azt nem olvassa ki, hanem egy véletlenszerű azonosítóval helyettesíti. Így minden aloldalon más-más azonosítót kap ugyanaz a felhasználó, és így nem lehet hosszú munkamenetté fűzni a kiértékelés során. Például nem lehet megnézni, hogy a felhasználó melyik oldalra érkezett elsőször, és milyen oldalakat nézett meg a vásárlás előtt.

De ugye így is van adatgyűjtés, amikor a weboldal látogató nem jelölte be a hozzájárulását a statisztika adatgyűjtésről a cookie ablakban.

Ilyenkor magunknak kell figyelni arra, hogy egyénileg lértehozott dimenziókban ne küldjünk azonosításra alkalmas azonosító. Például ilyen lehet egy vásárlási azonosító. 

Fontos tudni, hogy a cookieless adatküldések is elvégzik az IP cím alapján a Geo adat (ország, régió, város) konverziókat.

cookieless adatküldés

Az adatvédelmi szakemberek két érvet szoktak felhozni az azonosító mentes adatküldés ellen:

  1. „Lehet, hogy nincs bennük azonosító, de van bennük elég rész információ (pl. böngésző neve, verziója, képernyőfelbontás, stb), amivel akár lehetne is azonosítani 1 konkrét állampolgárt.”
    Ezt nehezen lehet cáfolni és nincs információ arról, hogy a Google saját célra ilyet gyűjtene, de ha mégis, az biztos, hogy egy óriási büntetést kapna az EU-tól.
  1. „Maga a tény, hogy valakiről adatot (különösen konverziós adatot) küldünk, máris információt ad a Google-nek, hogy kik az én ügyfeleim.”
    Ez nem így van, de megértjük ezt az aggodalmat.

Összességében ezeknek az azonosító mentes adatküldéseknek a megítélése a céged adatvédelmi szakértőjének véleményétől függ.

Alapszintű vagy Speciális Consent módot használjunk?

A Googlenál is látják, hogy az azonosító mentes adatküldésnek nem minden cég örül, így két féle besorolásról beszélnek. Alap- vagy speciálisszintű. Az alapszintű verzióban az azonosítómentes adatküldéseket leállítjuk, nem engedélyezzük azáltal, hogy minden kapcsolót, Google mérőkódot inaktívan tartunk addig, amíg a felhasználó a megfelelő hozzájárulást meg nem adja. Magyarán a mérőkódok csak akkor lesznek aktívak, ha elfogadja a felhasználó a cookiekat és addig nem mér a rendszer semmit, amíg nem választ cookie beállítást.  

Az alapszíntű megoldásnak nagy előnye a biztonság, mivel nincs azonosító mentes adatküldés. Hátránya, hogy korlátozott mennyiségű adatot kapunk, ami a kampányaid hatásfokát rontani fogja.

A speciális verziónál minden mérőkódnak engedélyezzük az adatküldést, de mindig abban a formában, amihez a felhasználó megadta a hozzájárulását.
Amikor egy új felhasználó megérkezik a weboldalunkra, amíg nem döntött afelől, hogy engedélyezi vagy elutasítja a cookie hozzájárulást, addig a korábban említett cookieless vagyis azonosítómentes adatokat küldi a weboldal a Google eszközöknek. Amint a felhasználó elfogadja és megadja a hozzájárulást az adatkezelésre, a kódok igazodnak és átállnak normál adatküldésre. Elutasítás esetén a rendszer modellezett adatokként fogja felhasználni a mért adatokat.

A speciális verzió előnye természetesen a több információ, amit megkap a rendszer. Hátrány az azonosítómentes adatküldés aggályos megítélése, hiszen a különféle szakemberek, hatóságok változó módon fogják értékelni ezek jogosságát.

Mik a modellezett adatok?

Az azonosító mentes adatküldés esetén, mint korábban írtuk, semmilyen felhasználó azonosítására alkalmas USER ID-t nem továbbit a rendszer a Google felé. Ilyenkor azokra az adatokra tud csak támaszkodni és azokből készít modellezett adatokat, modellezett konverziókat. Na de hogyan? Gépi tanulással igyekszik megállapítani, hogy olyan esetekben, amikor ezek közvetlen mérésére nem kaptunk hozzájárulást, mikor, kinél történhetett még konverzió.

Tegyük fel, hogy van egy fizikai boltunk, ahol a pénztár mellé odaállítunk egy manót. A menó feladata, hogy számolja hányan fizetnek. Amikor valaki fizet, húz egy strigulát. A manónak meg kell kérdeznie a vevőt, hogy odanézhet-e, amikor a vevő kasszánál áll és fizet. Ha kapott engedélyt, akkor gond nélkül tud számolni, de mi van akkor, ha nem kap engedélyt?

Modellezett adatok nélkül a manó kizárólag annyi strigulát húz, ahányszor odanézhetett a kasszára. Tegyük fel, hogy 100-ból 80 alkalommal volt erre engedélye.

A modellezett adatok használatával bevetheti korábbi tapasztalatait és számítások, következtetések révén hozzátesz még 8 vásárlást. Így már 80 helyett 88 vásárlást, vagyis konverziót fogunk látni a riportban. Ami ugyan nem fedi a valóságot, vagyis a 100 darabot, de legalább közelebb vagyunk hozzá, mint modellezett adatok nélkül, hiszen az alapszintű móddal csak 80 vásárlást látnánk.

A feltöltött ügyfélistára is kihat? 

Egyelőre még nem találtunk róla hivatalos közleményt, de ezek a változások nagy valószínűséggel érintik majd a Google Ads ügyfél találatilista funkcióját. A feltöltött e-mail címekkel kapcsolatban eddig is a hirdető cégnek kellett hozzájárulást kérnie.

Várhatóan itt is meg kell majd határozni az adatfájlokban a hozzájárulásokat.

Google Consent Mode érthetően

Beállítási lehetőségek

UNAS rendszer esetén: Az admin felületen a Beállítások / Vásárlási feltételek / Adatkezelési beállítások menüben Cookie engedélyezés nélkül is használható funkciók résznél kell be pipálni a kapcsolódó integrációkat, egyeztetve az adatvédelmi szakértőddel és ha szükséges ezt az adatkezelési tájékoztatóban is dokumentálni. Ezek után pedig a Google Consent Mode fogja intézni, hogy kiről kap információt a Google és kiről nem.

WordPress esetén több bővítmény is lekezeli már a consent mode-ot, például a Cookiebot vagy CookieYes, ráadásul mindkét bővítmény a Google által is minősített CPM partner. Fontos tudni, hogy egy bizonyos fokig ingyenes, de nagyobb oldalak vagy webshopok esetében már a fizetős verzióval kell számolni.

Egyedi fejlesztés esetén ez már keményebb dió lehet, de a webfejlesztő szakemberrel kell egyeztetni ez ügyben. Ezesetben ez a leírás segíthet: 

https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent?consentmode=advanced

Ha ezek mellett Google Tag Managert használsz, akkor minden címke rendelkezik egy beleegyezési beállítással, ahol az Alapszintű esetben be lehet állítani, hogy milyen hozzájárulással aktiválódhat az adott címke.

Konklúzió - Egy lépést hátra?

Ezekkel a lépésekkel természetesen egyetértünk felhasználói oldalról, hiszen szeretnénk, hogy az adatainkat ne tudják felhasználni tudtunk nélkül.
Másrészt szolgáltatóként nem fogunk pontos adatokat látni az egyes metrikákból, hanem nagyságrendileg vagy intervallumban fogjuk tudjuk meghatározni őket. Így nem tudunk teljesen pontos ROAS-sal sem számolni.

Forrás

Ügynökségünk hivatalos Google Partner

Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Üzenetküldés
Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék