loader image
Így derítheted ki, hogy átver-e a webfejlesztő: 5 elrettentő példa, amivel az ügyfeleinknél találkoztunk
Illusztráció, ahogy Marketinges Erika fogja a fejét, sok az ügyfelét átvert egy webfejlesztő

Amikor az olcsó webfejlesztés nagyon drága lesz: elrettentő ügyfélsztorik a való életből

A saját weboldalad, ami nem a sajátod, a webfejlesztő, aki okostelefon híján „nem tudta, hogy nem mobilbarát a weboldal” és a SEO-ra elégetett kisebb vagyon, hogy aztán kiderüljön, hogy semmilyen SEO-zás nem történt a weboldalon.

Sok hűhó semmiért – mondhatnánk Shapespeare-i könnyedséggel, de az igazság az, hogy a profi weboldal készítés valójában könnyednek semmiképp sem mondható. Az elmúlt pár hónapban olyan dolgokkal találkoztunk a munkánk során, hogy az már nekünk is meglepő volt. A romokat feltakarítani pedig sosem mókás feladat, sem nekünk, sem pedig az ügyfélnek vagy más szakembereknek.

Legújabb bejegyzésünkben így tőlünk nem megszokott módon nem tippekkel és tanácsokkal fogunk szolgálni, hanem bemutatjuk, hogy milyen buktatói lehetnek annak, ha nem a megfelelő szakembert bízzuk meg a marketinggel és a webfejlesztéssel összefüggő feladatokkal.

Lássuk hát ezeket az elrettentő ügyfélsztorikat, amiket nem csupán a valóság ihletett, hanem amiket maga a valóság írt.

Elöljáróban: nem a WordPress nem jó, hanem a webfejlesztőd

Időnként hallani olyan véleményeket, hogy a WordPress nem jó. Nos, szerény véleményünk szerint általában nem a WordPress-szel van a probléma, hanem a webfejlesztővel.

Kezdve az alapvető biztonsági hiányosságoktól, a nem megfelelő SEO-n át, egészen a funkcionális hibákig, amelyek miatt a weboldal lassú vagy éppen teljesen használhatatlan mobileszközön. Ezek mind-mind olyan problémák, amelyeket emberi mulasztás okozott – jelen esetben webfejlesztői mulasztások.

Egy tapasztalt szakember ugyanis jól ismeri a WordPress rendszerének erősségeit és gyengeségeit, így képes úgy elkészíteni és működtetni a weboldalt, hogy az megfelelően szolgálja ki a vállalkozásod igényeit és érdekeit.

Időnként hallani olyan véleményeket, hogy a WordPress nem jó. Nos, szerény véleményünk szerint általában nem a WordPress-szel van a probléma, hanem a webfejlesztővel.

Mert az „okosban” megcsinált weboldal legtöbbször nem okos

„Van egy haverom, aki elkezdett weboldalazni, megadom a számát!” – hallhatjuk ezt gyakorta különböző variációkban. De mint ahogy az autószerelésnél vagy a házépítésnél, itt sem mindegy, hogy ki „bütyköli össze” az oldaladat.

Mindig lesz valaki, aki olcsóbban csinálja meg, ám az elsőre olcsónak tűnő mutatványnak gyakran így-úgy, de megfizetjük az árát – akár kőkemény bevétel kieséssel, akár a cégünk jó hírnevével. Most mutatunk is néhány esetet ezekből:

1. A végtelen oldalszámú one-page

Megvan az a jelenet a Harry Potter és a Halál ereklyéi II-ből, amikor belépnek Bellatrix Lestrange kamrájába a Gringotts-ban? És amihez csak hozzáérnek, elkezd többszöröződni.

az önmagát többszöröző weboldal problémára illusztrált mozgókép

Nos, eddig azt hittük, hogy mindez fikció, egészen addig, amíg nem kezdett el az egyik ügyfelünk weboldala is hasonló módon, ámde érintés nélkül is többszöröződni. Az eredetileg két-három aloldalból álló webolal ugyanis bő egy év működést követően egyik-napról a másikra többezer aloldalasra duzzadt, majd a csúcsponton elérte a 8000 (!!!) aloldalt – vélhetően egy vírustámadás miatt.

Ráadásul az új aloldalak roppant változatos, ámde annál zavarosabb tartalmakkal és reklámokkal jelentek meg, és pillanatok alatt átvették a vezető helyet a Google találati listáján, amikor a cég nevére kerestünk rá. Amit úgy gondoljuk, nem kell részletezni, hogy miért is problémás.

Amikor megláttuk a találatokat és a tartalmakat, amelyeket a Google megjelenített, nem tudtuk, hogy sírjunk vagy nevessünk, mert annyira tragikomikus volt a helyzet. Íme néhány gyöngyszem:

Amikor megláttuk a találatokat és a tartalmakat, amelyeket a Google megjelenített, nem tudtuk, hogy sírjunk vagy nevessünk, mert annyira tragikomikus volt a helyzet.

Természetesen a vírustámadások a legjobban védett weboldalaknál is előfordulhatnak, azonban ha a weboldal gyakrabban lett volna ellenőrizve, és a megfelelő karbantartási protokollt követték volna (mint például rendszeres biztonsági frissítések, vírusellenőrzések és biztonsági mentések készítése), akkor nagy valószínűséggel nem állt volna fenn ez a helyzet ilyen hosszú időn keresztül.

2. A weboldalam - ami nem az enyém

Képzeld el, hogy kemény munkából felépítesz egy házat, majd egyszer csak jön valaki, aki azt mondja, hogy a házad, amiben élsz, nem a tiéd. Merthogy az építkezésnél aláírtál valamilyen papírt, amivel átruháztad a házadat az építkezést végző cégre.

Szürreálisnak hangzik igaz? Márpedig egy új weboldal esetén könnyen előfordulhat, hogy egy ilyen rémtörténet áldozatául esel.

Néhány webes ugyanis úgy gondolja, hogy az a módja az ügyfél megtartásának, hogy soha nem is engedi el. Akkor sem, ha az ügyfél menni akar – és teszem azt, jogosan. Ez márpedig a magánéleben felróható lenne kapcsolati erőszaknak.

Ez történt egyik ügyfelünkkel is, akinek megromlott a viszonya a webfejlesztővel, ezért szerette volna áthozni a weboldalát hozzánk – ámde mindhiába. A webes – akit most nem illetnénk különböző jelzőkkel-, ugyanis egy „ügyes” csavar révén úgy készítette el a weboldalt, hogy az jogilag nem a megbízó saját weboldala és domain címe lett, hanem a webesé.

Hát, ha másért nem is, ezért biztosan nem árt megbízható szakembernek kiadni a weboldal fejlesztést. Valamint tisztában lenni a minket megillető jogokkal.

Hát, ha másért nem is, ezért biztosan nem árt megbízható szakembernek kiadni a weboldal fejlesztést. Valamint tisztában lenni a minket megillető jogokkal.

3. A keresőoptimalizált weboldal, ami nincs keresőoptimalizálva

Ha a fodrásznak kifizeted a hajvágás árát, akkor levágja a hajadat. Éppen ezért jogosan feltételezed azt, hogyha fizetsz a SEO-ért, akkor egy megfelelően SEO-zott weboldalt fogsz kapni. De legalábbis fellelhető lesz annak a nyoma, hogy valaki foglalkozott rajta keresőoptimalizálással, legalább amatőr szinten.

Az egyik ügyfelünknél azonban egy audit során derült fény arra, hogy a webes által SEO-ozottnak mondott oldal (amire ügyfelünk nem kevés pénzt fizetett ki havonta), nem volt egyáltalán keresőoptimalizálva. Tele volt óriási méretű fájlokkal, technikai SEO hiányosságokkal, nem beszélve a már több mint fél éve (!!!) lejárt SSL tanúsítványról (aminek következtében minden látogatónak felugrott a „nem biztonságos weboldal” figyelmeztetés”).

Mindemellett pedig még Google Search Console mérése se volt a weboldalnak (ugyan minek is lett volna!?), ami egyébként a minimum minimumja volna, hiszen ez az, ami megbízhatóan mutatja az organikus eléréseket és a rangsorolást.

Tele volt óriási méretű fájlokkal, technikai SEO hiányosságokkal, nem beszélve a már több mint fél éve (!!!) lejárt SSL tanúsítványról (aminek következtében minden látogatónak felugrott a „nem biztonságos weboldal” figyelmeztetés”.

A webes „szakember” számonkérését követően az a válasz érkezett, hogy ő „rákeresett a Google-ön az ügyfél oldalára, és NEKI elől jelent meg. Majd ezekből a rákeresésekből készített egy „riportot”.

Nos, ez több mint hajmeresztő, hiszen minden valódi szakember tudja, hogy a Google találati listája MINDENKINEK máshogy jelenik meg, hiszen a keresési eredményeket számos tényező befolyásolja, mint például a keresési előzmények, a földrajzi elhelyezkedés, a felhasználói preferenciák és a korábbi interakciók.

A Google valódi teljesítményének és láthatóságának mérése olyan objektív, adatvezérelt eszközöket igényel, mint amilyen a fentebb említett Google Search Console is.

A Google valódi teljesítményének és láthatóságának mérése olyan objektív, adatvezérelt eszközöket igényel, mint amilyen a fentebb említett Google Search Console is.

Egy ilyen „szakember” által végzett, szubjektív önellenőrzés tehát teljesen megbízhatatlan, és semmi esetre sem szolgálhat alapjául egy SEO riportnak. Legalábbis egy ideális világban…

4. Webfejlesztő okostelefon nélkül = weboldal mobilbarát verzió nélkül?

Egy kicsit korábban, úgy két éve esett meg, hogy az egyik ügyfelünknek készítettünk Google hirdetéseket, akinek ezzel párhuzamosan készült az újabb weboldala – egy tőlünk független webfejlesztő által.

A weboldal átadását követően azonban hamar kiderült, hogy a weboldal nem mobilbarát. Érted, 2022-ben NEM mobilbarát. Amikor az ügyfelünk kérdőre vonta a webest, az azzal védekezett, hogy „nincs internetezésre alkalmas mobiltelefonja, amin ellenőrizhette volna a kinézetet”.

Mondanunk sem kell, hogy ez harmatgyenge indok arra, hogy miért nem készített egy magát szakembernek nevező webfejlesztő mobilbarát verziót (ismételten: 2022-ben). Arról nem is beszélve, hogy kicsit sántít is a sztori, hiszen kinek ne lenne manapság legalább egy okostelefon a birtokában.

Ráadásul az utóbbi években, amikor a mobileszközökről lebonyolított vásárlások az egekbe rúgnak, konkrétan nincs mentség arra, hogy miért nem készít valaki mobilbarát verziót. Bocsi, de NINCS.

Ráadásul az utóbbi években, amikor a mobileszközökről lebonyolított vásárlások az egekbe rúgnak, konkrétan nincs mentség arra, hogy miért nem készít valaki mobilbarát verziót

5. „Hát azt meg minek mérni?” – avagy webes marketing szemlélet nélkül

Szintén az egyik ügyfelünknek akartunk Google hirdetéseket indítani, ezért megkértük az ügyfél által megbízott webest, hogy helyezze el a mérőkódokat a weboldalra.

Érkezett is a válasz: „Hát az meg minek a marketingeseknek?”

Elmondása szerint elegendő lett volna az, ha a weboldal statisztikájában látjuk a látogatók számát, és ennyi.

És sajnos itt azt kell, hogy mondjuk, hogy ez a hozzáállás eléggé old school (=elavult, upsz), hiszen az olyan mérőkódok, mint a Google Analytics vagy a Google Ads konverziókövetés elengedhetetlenek a hatékony kampányokhoz.

A weboldal látogatószáma ugyanis nem ad pontos képet arról, hogy hogyan teljesít egy hirdetés vagy egy kampány, hiszen nem tudjuk meg azt, hogy:

  • hogyan viselkednek a felhasználók a weboldalon
  • milyen oldalakat néznek meg
  • és végül mennyire teljesítik a kívánt konverziós célokat (pl. ajánlatkérés, vásárlás vagy egy szolgáltatás igénybevétele)
Ezek nélkül pedig nem lehet megfelelően optimalizálni sem a kampányt, és csak vakon tapogathatunk azzal kapcsolatban, hogy mennyire hatékonyak a kampányok.

Ezek nélkül pedig nem lehet megfelelően optimalizálni sem a kampányt, és csak vakon tapogathatunk azzal kapcsolatban, hogy mennyire hatékonyak a kampányok.

Összegzés

Úgy gondoljuk, hogy a bemutatott példák jól szemléltetik, hogy milyen károkat is tud okozni egy (vagy ne adj Isten több) hozzáértetlen kéz.

Nem elég ugyanis, hogy feleslegesen áldozzuk fel a pénzünket, valamint az értékes időnket és energiánkat a vállalkozásunk fejlesztésére, de még hónapokon vagy éveken keresztül szenvedhetünk a kontár munka negatív hatásaitól, és értetlenül állhatunk a működésképtelen kampányok és próbálkozások mögött.

Így hát legyen szó akár weboldal fejlesztésről, akár SEO-ról vagy marketing szolgáltatásokról, az olcsó, „okosban” megoldott dolgok bizony sok esetben ráfizetéssel járnak.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy körültekintően válasszunk szakembert, és felvértezzük magunkat értékes tudással, legalább az alapokat illetően. Ez lehet a kulcs ugyanis ahhoz, hogy hosszútávon is hatékonyan tudjunk működni, és ne essünk kóklerek áldozatául. Többek között ebben nyújtanak segítséget Marketing Erika blogbejegyzései is.

Éppen ezért nagyon fontos, hogy körültekintően válasszunk szakembert, és felvértezzük magunkat értékes tudással, legalább az alapokat illetően. Ez lehet a kulcs ugyanis ahhoz, hogy hosszútávon is hatékonyan tudjunk működni, és ne essünk kóklerek áldozatául. Többek között ebben nyújtanak segítséget Marketing Erika blogbejegyzései is.

Ügynökségünk hivatalos Google Partner

Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Üzenetküldés
Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék