Egy igazán hozzáértő marketingszakember álmából felkeltve is fel tudja sorolni a különbségeket a B2C és a B2B marketing között. Azonban nem mindenki van ezzel így. Legújabb bejegyzésünkben most elmondjuk az alapvető (és kevésbé alapvető) különbségeket a két stratégia között.
Ahhoz, hogy megértsük a marketingben való különbséget, először tisztáznunk kell a két fogalom jelentését. A B2C és a B2B marketing két angol kifejezés rövidítéséből ered, mégpedig a Business-to-Customer és a Business-to-Business szóösszetételek jelentéséből. Ezek alapján az előbbi, a B2C olyan vállalkozásra utal, amely a termékeit vagy szolgáltatásait az „egyszerű” fogyasztóknak kínálja, tehát közvetlenül magánszemélyeknek. Erre számos példát hozhatunk a mindennapokból: ilyen ugyanis egy átlagos szupermarket, egy szerszámbolt vagy egy kozmetikai termékeket forgalmazó vállalkozás.
Ezzel szemben egy B2B, vagyis egy Business-to-Business vállalkozás más cégeknek kínálja a termékeit vagy szolgáltatásait: ilyen például egy autóüveg gyártó cég, amely autógyártó vállalatoknak készíti és adja el az üvegeket. Tehát magánszemélyként nem tudunk közvetlenül besétálni a gyárba, hogy új szélvédőüveget vásároljunk a kocsinkba. B2B vállalkozások kapcsán gyakori példa még a könyvelőiroda: előfordulhat, hogy néhány magánszemélynek is segítenek az adóbevallásukban, de valójában kifejezetten vállalkozások megbízásain dolgoznak.
A B2C marketinget használó cégek rájöttek arra, hogy sokkal praktikusabb és költséghatékonyabb kihagyni a köztes szereplőket az értékesíti folyamatban – például a szupermarketeket, kiskereskedőket vagy nagykereskedőket -, és célzottan a végfogyasztónak értékesíteni.
Azonban természetesen a számos előny mellett, érdemes emlékeztetnünk magunkat arra, hogy így mindent egy kézben kell tartanunk: tehát a teljes marketinget is. E kapcsán dönthetünk úgy, hogy belsős kollégát foglalkoztatunk, vagy éppen kiszervezzük egy ügynökségnek.
A B2C marketing során olyan stratégiát kell kidolgoznunk, amellyel a folyamatot automatizálhatjuk (főként online értékesítés esetén), mégis megmarad a személyes jellege. Egyre nagyobb szerepe van ugyanis a vásárlói élménynek az értékesítésben, így pedig a különböző online vagy offline vásárlási előnyöknek, a pontgyűjtő rendszereknek vagy törzsvásárlói kártya programnak, az online blogoknak (például egy ruhamárka esetén stílus tanácsadás), valamint a nyereményjátékoknak.
A B2C marketingben fontos, hogy hassunk az érzelmekre, hogy szórakoztassunk vagy éppen izgalmas, informatív tartalmakkal lássuk el a vásárlóinkat. Így egy jó online kommunikációs stratégiával, valamint ennek részeként egy átgondolt tartalommarketing stratégiával jó eredményeket érhetünk el.
Persze, a racionalitás erejével is hathatunk a vevőkre: az itthon még kevésbé kiaknázott Google Shopping kampányok például rendkívül jó lehetőséget biztosíthatnak a B2C vállalkozások számára, hogy reflektorfénybe kerülhessenek a termékeikkel.
A B2B marketingnél sokkal inkább a tények és a tényleges előnyök döntenek, mintsem az érzelmek és egy-egy impulzus. Gondoljunk csak bele, itt komoly vállalati döntésekről van szó, amelyek érdemben befolyásolják a cég sikerességét, nem dönthetnek róla úgy a cégvezetők és a szakmai csapat, mint egy csokiszelet megvásárlásáról a kasszánál.
Éppen ezért itt jelentős szerepe van a racionális döntéshozatalnak: őket tehát a befektetésük megtérüléséről kell lényegében meggyőznünk, annak fényében, hogy milyen közvetett vagy közvetlen előnyt biztosít a termékünk vagy a szolgáltatásunk a cég számára. Ez lehet például egy munka hatékonyságát növelő projektmenedzsment szoftver, egy gyártási technológiát modernizáló gép vagy eszköz, de akár egy dolgozói jóllétet fókuszba helyező, átfogó egészségprogram is.
A B2B marketing során hosszabb az értékesítési ciklus, mint a B2C esetén, hiszen nagyobb a döntés kockázata is. Így itt hatásos eszköz lehet a személyes kapcsolatokat kiépítése és/vagy megerősítése, a jól átgondolt pozicionálás és célzás, valamint a különböző esettanulmányok alkalmazása.
Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.
Kövess Facebook-on! LinkedIn-en! Instagram-on! YouTube-on! TikTok-on!
Szolgáltatások:
Süti | Időtartam | Leírás |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |