loader image
B2B marketing
B2B marketing

B2C és B2B marketing: mi a különbség?

Egy igazán hozzáértő marketingszakember álmából felkeltve is fel tudja sorolni a különbségeket a B2C és a B2B marketing között. Azonban nem mindenki van ezzel így. Legújabb bejegyzésünkben most elmondjuk az alapvető (és kevésbé alapvető) különbségeket a két stratégia között.

Mi az a B2C és B2B?

Ahhoz, hogy megértsük a marketingben való különbséget, először tisztáznunk kell a két fogalom jelentését. A B2C és a B2B marketing két angol kifejezés rövidítéséből ered, mégpedig a Business-to-Customer és a Business-to-Business szóösszetételek jelentéséből. Ezek alapján az előbbi, a B2C olyan vállalkozásra utal, amely a termékeit vagy szolgáltatásait az „egyszerű” fogyasztóknak kínálja, tehát közvetlenül magánszemélyeknek. Erre számos példát hozhatunk a mindennapokból: ilyen ugyanis egy átlagos szupermarket, egy szerszámbolt vagy egy kozmetikai termékeket forgalmazó vállalkozás.

Ezzel szemben egy B2B, vagyis egy Business-to-Business vállalkozás más cégeknek kínálja a termékeit vagy szolgáltatásait: ilyen például egy autóüveg gyártó cég, amely autógyártó vállalatoknak készíti és adja el az üvegeket. Tehát magánszemélyként nem tudunk közvetlenül besétálni a gyárba, hogy új szélvédőüveget vásároljunk a kocsinkba. B2B vállalkozások kapcsán gyakori példa még a könyvelőiroda: előfordulhat, hogy néhány magánszemélynek is segítenek az adóbevallásukban, de valójában kifejezetten vállalkozások megbízásain dolgoznak.

B2B marketing

B2C marketing sajátosságai

A B2C marketinget használó cégek rájöttek arra, hogy sokkal praktikusabb és költséghatékonyabb kihagyni a köztes szereplőket az értékesíti folyamatban – például a szupermarketeket, kiskereskedőket vagy nagykereskedőket -, és célzottan a végfogyasztónak értékesíteni.

Azonban természetesen a számos előny mellett, érdemes emlékeztetnünk magunkat arra, hogy így mindent egy kézben kell tartanunk: tehát a teljes marketinget is. E kapcsán dönthetünk úgy, hogy belsős kollégát foglalkoztatunk, vagy éppen kiszervezzük egy ügynökségnek.

A B2C marketing során olyan stratégiát kell kidolgoznunk, amellyel a folyamatot automatizálhatjuk (főként online értékesítés esetén), mégis megmarad a személyes jellege. Egyre nagyobb szerepe van ugyanis a vásárlói élménynek az értékesítésben, így pedig a különböző online vagy offline vásárlási előnyöknek, a pontgyűjtő rendszereknek vagy törzsvásárlói kártya programnak, az online blogoknak (például egy ruhamárka esetén stílus tanácsadás), valamint a nyereményjátékoknak.

A B2C marketingben fontos, hogy hassunk az érzelmekre, hogy szórakoztassunk vagy éppen izgalmas, informatív tartalmakkal lássuk el a vásárlóinkat. Így egy jó online kommunikációs stratégiával, valamint ennek részeként egy átgondolt tartalommarketing stratégiával jó eredményeket érhetünk el.

Persze, a racionalitás erejével is hathatunk a vevőkre: az itthon még kevésbé kiaknázott Google Shopping kampányok például rendkívül jó lehetőséget biztosíthatnak a B2C vállalkozások számára, hogy reflektorfénybe kerülhessenek a termékeikkel.

B2B marketing sajátosságai

A B2B marketingnél sokkal inkább a tények és a tényleges előnyök döntenek, mintsem az érzelmek és egy-egy impulzus. Gondoljunk csak bele, itt komoly vállalati döntésekről van szó, amelyek érdemben befolyásolják a cég sikerességét, nem dönthetnek róla úgy a cégvezetők és a szakmai csapat, mint egy csokiszelet megvásárlásáról a kasszánál.

Éppen ezért itt jelentős szerepe van a racionális döntéshozatalnak: őket tehát a befektetésük megtérüléséről kell lényegében meggyőznünk, annak fényében, hogy milyen közvetett vagy közvetlen előnyt biztosít a termékünk vagy a szolgáltatásunk a cég számára. Ez lehet például egy munka hatékonyságát növelő projektmenedzsment szoftver, egy gyártási technológiát modernizáló gép vagy eszköz, de akár egy dolgozói jóllétet fókuszba helyező, átfogó egészségprogram is.

A B2B marketing során hosszabb az értékesítési ciklus, mint a B2C esetén, hiszen nagyobb a döntés kockázata is. Így itt hatásos eszköz lehet a személyes kapcsolatokat kiépítése és/vagy megerősítése, a jól átgondolt pozicionálás és célzás, valamint a különböző esettanulmányok alkalmazása.

Ügynökségünk hivatalos Google Partner

Mit jelent ez?
Dióhéjban ez azt jelenti, hogy a hirdetéskezelési szolgáltatásunk elérte az egyik legmagasabb kitüntetést, így a Google által bizonyítottan maximalizáljuk az ügyfeleink kampányainak sikerességét.

Legutóbbi blogbejegyzéseink:

Általános ajánlatkérés
Miben segíthetek?
Kapcsolatfelvételi adatok
Üzenetküldés
környezetbarát iroda
állatbarát iroda

Copyright © 2023 – Minden jog fenntartva – rev.2.29

Közösségi média oldalkezelést szeretnék
Hirdetéskezelést szeretnék